Välståndshjulet – hur marknadsekonomi och Friedmans blyertspenna hänger samman

I måndags inleddes denna vackra septembervecka tillsammans med våra systerföreningar från Södermalm på Blå Hörnet i Gamla stan. Det bjöds på kaffe och smörgåsar, men framförallt ett ypperligt sällskap av moderater. Tillsammans lyssnade vi till Gustav Blix, f.d. moderat riksdagsledamot och numera chef för Epicenter, som höll en interaktiv presentation om välståndshjulet och marknadsekonomi.

Gustav blickade tillbaka flera hundra år till ett Sverige utan frihandel, yttrande- och religionsfrihet när han förklarade hur den svenska marknadsekonomin vuxit fram. Kontrasterna blev tydliga när internationell samtida historia målades upp med bl.a. Ukraina som exempel. Också Facebook och Pokémon Go användes som exempel på marknadens kraft. Åhörarna fick utöver detta också möjlighet att själva praktisera hur en fri marknad och frihandel fungerar med hjälp av godis och frukt. Samtliga blev tilldelade en påse och fick sedan byta till sig eller sälja varor på den fria marknaden. Vi diskuterade sedan utfallet av byteshandeln för att se hur nöjda alla var. En klar majoritet var nöjdare med innehållet av sin påse efter att den fria marknaden antagits.

Blix utgick ifrån Friedman, om marknadsekonomi:

”Look at this lead pencil. There is not a single person in the world who could make this pencil. Remarkable statement? Not at all. The wood comes from a tree cut down in the state of Washington, cut with a saw made of steel. To make that steel it took iron ore. This black center, which we call lead, is really graphite, and comes from some mines in South America. The eraser, a bit of rubber, comes from Malaya, where rubber isn’t even native. It was imported from South America by businessmen. This brass ferrule, I haven’t the slightest idea where it comes from, or the yellow paint it is coated with, or the glue that holds it all together. Literally thousands of people co-operated to make this pencil, people who don’t speak the same language, who practice different religions, who might hate one another if they ever met. When you buy this pencil, you are, in effect, trading a few minutes of your time for a few seconds of the time of all those thousands of people.”

– Milton Friedman

Vi vill särskilt rikta ett stort tack till Gustav Blix för hans tid och den fantastiskt intressanta presentationen! Vi hoppas se er alla snart igen, då vi framöver tillsammans med övriga Södermalmsföreningar också kommer att anordna ytterligare två tillfällen under hösten. Först ut stundar ett talarpass den 18 oktober om integration med Thomas Gür, därefter tar Pär Henriksson vid den 21 november när han kommer och talar om framtidens väljare – hur ser Stockholmsväljaren ut 2018? Håll utkik på vår Facebooksida där vi alltid postar senaste nytt om vad som händer inom Högalid.