Högalidsmoderaterna besökte Andréa Ström och stadshuset för rundvandring samt socialpolitiskdiskussion

Tisdagen den 10 maj bjöd inte bara på strålande vackert väder i form av skinande sol, det bjöds också på varma havsbrisar och rundvandring i Stadshuset. Medlemmar och styrelseledamöter av föreningen samlades på förkvällen för att tillsammans förkovra sig i socialpolitik och njuta av den vackra arkitekturen.

Som eminent guide och föreläsare stod Andréa Ström, vice ordförande för socialnämnden. Ström bjöd på många intressanta och nyanserade perspektiv på socialpolitikens olika utmaningar och hur vi moderater kan profilera oss i frågan. Tre områden som Ström särskilt berörde var individärenden, företag som arbetar mot familjehem och socialtjänst samt migrationspolitik.

Ström problematiserade det som flera av oss någon gång upplevt, nämligen Moderaternas ibland otydliga ställning i socialpolitiska frågor. Flera områden där Moderaterna behöver profilera sig ytterligare diskuterades. Bland dessa frågan om t.ex. socionomyrket kanske borde vara ett legitimationsyrke, men också att företag som arbetar mot familjehem och socialtjänst behöver en tydligare och bättre översyn. Särskilt med höstens stora flyktingmottagande i bagaget. Genom bättre insatser kan eventuell psykisk och fysisk ohälsa hos ankommande barn och vuxna tidigare fångas upp och stöd kan erbjudas. Nyckelorden under kvällen var skarp styrning.

Styrelsen önskar särskilt tacka Andrea Ström för att hon galant ledde gruppen och för att hon hennes stora kunskapsbank besvarade alla våra frågor. Det var extra kul att se att detta besök lockade medlemmar inom ett stort åldersspann, allt från unga vuxna till den äldre generationen. Vi ses snart igen!